טיפול גוף ונפש

היום זה כבר לא סוד – אנחנו מורכבים מגוף פיזי שאותו קל לראות ולהרגיש ומחלק לא פיזי – נפש/נשמה/אנרגיה/צ'י/ניצוץ/גוף הרגש – בו קשה יותר להבחין, ואותו לא תמיד אנחנו יודעים להרגיש. אפשר לקרוא לזה בשמות רבים והכי חשוב – זה אמיתי וקיים.  

בפוסט הזה אני אתייחס לביטוי האפשרי של הנפש בגוף, נראה באיזה אופן קושי רגשי יכול לבוא לידי ביטוי בצורת סימפטום פיזי – כמחלה או כאב.

בקשה מהקוראים – אבחנה מדויקת מתבצעת משקלול של התמונה כולה ולא של סימפטום בודד – כאן מובאים רעיונות ואפשרויות בלבד, אל תקחו את זה כאבחנה. (אתם מוזמנים לשלוח מייל עם שאלות לקבלת לייעוץ אישי). 

מיגרנה – אחת התלונות הנפוצות בקליניקה – במקרה הזה נשאל על ביקורת עצמית – מודעת או לא מודעת. כעס עצמי, אירוע או מצב בחיים שאני לא מרוצה מהתפקוד שלי ואני "מלקה" את עצמי.

כאב גב – גם זה מצב די נפוץ:

גב עליון – קשור לעומס – מה אני לוקח על עצמי ולא משחרר, בדרך כלל קשור לדאגה או לקיחת אחריות על אנשים/מצבים שלא קשורים אלי

מרכז הגב – קשר לביטחון – נבדוק מה השתנה בחיים שלי בתקופה שקדמה לכאב – האם משהו מדאיג אותי או מערער את היציבות שלי? לפעמים מתקשר למעבר דירה/ ציפייה לילד (אצל גברים)/ פרידה/ מעבר עבודה וכו'

גב תחתון – קשר לעייפות – נבדוק איפה העמסתי על עצמי יותר מידי/ לא אפשרתי לעצמי לנוח, להיטען.

התקף חרדה – מצב מאוד לא נעים שבו הראש "נתקע" על תרחיש מלחיץ ולא נעים ושולח מחשבות ודאגות בלי הפסקה.

דלקת אוזניים – מה אני לא רוצה לשמוע? (נפוץ בילדים)

דלקת גרון – מה אני מחניק ולא אומר

כאב בזרוע ימין/כף יד ימין – יכול להיות קשר לעשיה/עבודה – קושי בעבודה, משהו שאני מבקר את עצמי עליו בעבודה, לחץ שקשור לפרנסה.

כאב בזרוע שמאל/כף יד שמאל – קשר יותר לעולם הרגש – עשיה שאני לא מעוניין בה, מכריח את עצמי. עושה בלי חשק. 

כאב בטן – הבטן קשורה לתהליכי עיכול ומייצגת את המרכז והביטחון שלנו – כאב באיזור יכול להצביע על מקרה/חוויה שהיה לי קשה לעכל או שטלטלה אותי ופגעה לי בתחושת הביטחון. 

דלקת עיניים – ראיתי משהו שלא היה לי נעים / לא רוצה לראות משהו שלא נעים לי

דלקת בשתן – יכול להצביע על תהליך של כעס שלא בא לידי ביטוי ומתנקז החוצה דרך השתן – לרוב כעס שנובע מתסכול או מתחושת חוסר אונים. 

לחץ על אזור החזה – עצב/צער שנתקע, מעיק עלינו – לא בהכרח קשור לפרידה מאדם אהוב וגם זו אפשרות.

התכווצות שרירים – יתכן קשר לתחושת אשמה/בושה, אני מכווץ את עצמי.

קושי בשינה – אינסומניה – מצב שבו לוקח זמן רב להירדם – קיים קושי להתכנס ממצב של פעילות למצב של מנוחה. או מצב שבו מתעוררים הרבה והאדם לא מצליח לשקוע בשינה עמוקה ומיטיבה. במקרה הראשון אנחנו מתייחסים יותר לראש – טרוד, מודאג, לא משחרר ולא נותן מנוחה, כדי להירדם יש צורך בלהיות מוכן לאבד שליטה. במקרה השני – הראש מוכן לשחרר ולשקוע בשינה אך הרגש מוצפת ויש קושי בסינון וניקוי רגשי.

צוואר תפוס – קושי להסתכל לצדדים – תקוע ולא מצליח לראות אפשרויות אחרות.